• Kända ansikten lockar

    Kända ansikten lockar

    Bara en bråkdel av de otroliga idrottare vi har och har haft i Sverige har hunnits nämnas hittills, men det är stora namn som fått dela en del av sin historia hittills. Det fortsätter dyka upp stjärnskott lite överallt över landet som med rätt träning når den topp de vill, här stannar man några år och ger de man kan prestera i sporten, men tillslut måste det ta stopp. Spelare utvecklas till en viss punkt och efter det går det inte längre att slå sina rekord, yngre idrottare som haft en som idol dyker upp och det blir dags att lämna över till de nya istället för att kämpa mot det oundvikliga. Men vart är det då meningen att dessa idrottare ska ta vägen?

    TV rutan lockar

    TV rutan lockar

    Som tidigare nämnt är Gunde Svan en av dem som lyckats skaffa sig en ordentlig status efter karriären som idrottsman tog slut, mest känd är han förmodligen för sin roll som programledare på Fångarna på fortet. Detta innebär att de som är för unga för att ha följt hans karriär som skidåkare ändå känner till honom, för min del var det just Fångarna på fortet som fick mig att komma ihåg denne mans namn. Och tv rutan är något många kända ansikten vänder sig till, för kanalerna i sig lockar det tv-tittare som tenderar att stanna kvar vid en speciell kanal om det innebär att de där kan se ett bekant ansikte, och just ett sådant ansikte man kan se är Anja Pärson som jag också skrivit om. Efter sin karriär som skidåkare vände hon sig till tv-rutan och tog plats som bland annat expertkommentator för Sveriges television samtidigt som hon arbetat som föreläsare. Man har även kunnat se henne i andra kanaler under sportevenemang och i år har vi sett henne som kommentator under det största vinterevenemanget.

    Trygghet för framtiden

    Dock är det bra för idrottare att pyssla med en del andra saker under tiden som de har sina karriärer i full gång, genom åren har det blivit mer och mer vanligt att idrottare pysslar med reklam på sidan av karriären, då är det inte bara sportprodukter som representeras. Den relativt nya reklamen ett känt bilmärke tillexempel, där man kunde se Zlatan Ibrahimovic, ett bra sätt och ett smart drag av honom att få en extra inkomst vid sidan av fotbollen. Samtidigt var det ett smart drag av Volvo att använda ett av världens mest kända ansikten som representant för just deras produkt.

    Trygghet för framtiden

    Casinoreklam

    En annan som satt sitt ansikte i tv rutan via reklam är Frank Andersson, han har gjort ett par episoder av en reklamserie för en casinosajt. Men han är inte det enda kända ansiktet man kan se i dessa klipp, även Pernilla Wahlgren och Tommy Nilsson har synts i rutan. Anledningen till att man valde just Frank Andersson som profil för en casinosajt är fokusen de har lagt på sporten. Därför har man även haft både Patrick Ekvall och Tommy Söderström som representanter för sajten, ett lyckat val då konsumenter gärna väljer det som känns bekant och tryggt när de väljer vilken väg de ska gå.

    Spel utan kändisskap

    Spel utan kändisskap

    Men casinoreklamen har nästan gått lite överstyr i tv-rutan på sista tiden, var och varannan sajt har använt sig av kända ansikten för att locka spelare. Personligen väljer jag alltid att testa min tur på rött eller svart på en sajt som inte fokuserar på att marknadsföra sig via kända spelare, men det är en väldigt bra väg för sportprofiler och andra kända som letar en extra inkomst. Man önskar nästan själv att. Man kunde få sig ett sådant extraknäck och kunna spara inför framtiden, för precis samma regler gäller för de som varit elitidrottare eller kända på andra sätt. När man väl når en viss ålder så kommer man inte orka arbeta på samma sätt och då är ett sparande guld att kunna vända sig till så man inte behöver begränsa sina aktiviteter när man blir äldre. För ingen vill väl spendera pensionsåren hemma i soffan utan möjlighet att kunna göra något?

    Win, win, win

    Jag kan tänka mig att det skulle bli extra svårt för en före detta idrottare att välja ett stillasittande liv när de hela tiden har fått röra på sig under sina aktiva år. Så idrottsprofiler inom reklam och andra områden är något vi kommer får se även i framtiden, många tjäna en bra slant på att vända sig till modevärlden. Se bara David Beckham som poserar för underkläder, han tjänar garanterat en hel del på det och behöver inte oroa sig för sin framtid. Kända ansikten är en bra säljpunkt som kommer fortsätta användas i framtiden utav än mer företag än idag, men det gör varen allmänheten, företagen eller sportprofilerna något. Detta gynnar istället alla parter, någon har arbete, någon säljer mer och någon får känna sig lite extra glad av att använda samma produkter som sin idol gör.